Δευτέρα 18 Απριλίου 2011

Αλλάζουν όλα στο σύστημα επιλογής στελεχών στο Δημόσιο - Με εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ θα γίνεται η αξιολόγησή τους. Σύνδεση εξέλιξης- μισθών με την παραγωγικότητα


Με εξετάσεις η επιλογή διευθυντών

Θα ξεκινήσει από μηδενική βάση τις κρίσεις των ανωτάτων στελεχών του Δημοσίου

Τη σύνδεση του νέου μισθολογίου με  το νέο σύστημα προαγωγών στο Δημόσιο προαναγγέλλει με αποκλειστική δήλωσή  του προς «Το Βήμα» ο υπουργός  Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούσης. Ο κ. Ραγκούσης επισημαίνει ότι η κυβέρνηση προτίθεται «να κάνει πράξη την- επί χρόνια ζητούμενη αλλά ποτέ ως τώρα υλοποιούμενη- σύνδεση της εξέλιξης και της αμοιβής με την παραγωγικότητα, που είναι εφικτή και αποδεκτή  μόνο στη βάση μιας αδιάβλητης αξιολόγησης».  Ο υπουργός Εσωτερικών εκτιμά ότι «η αντικειμενική αξιολόγηση ως  θεμέλιο της εξέλιξης των δημοσίων  υπαλλήλων μπορεί να αποτελέσει τον  στερεό “φέροντα οργανισμό” του οικοδομήματος του μισθολογίου».
Ανεξάρτητη αρχή η οποία θα ξεκινήσει από μηδενική βάση τις κρίσεις των ανωτάτων στελεχών του Δημοσίου συγκρότησε η κυβέρνηση. Η νέα αρχή, με την ονομασία Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΕΙΣΕΠ), απαρτίζεται από τέσσερα μέλη του ΑΣΕΠ και έναν εκπρόσωπο του Συνηγόρου του Πολίτη. Σε συνάντηση που είχε ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ι.Ραγκούση ς με τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ κ. Γ. Βέη αποφασίστηκε να προχωρήσει άμεσα η διενέργεια της γραπτής εξέτασης, που αποτελεί κριτήριο για την επιλογή των νέων προϊσταμένων και στην οποία συνολικά θα κληθούν να καθήσουν εκ νέου στα θρανία πάνω από 60.000 στελέχη του Δημοσίου. Τα μέλη αυτά θα διαγωνιστούν για τις περίπου 25.000 θέσεις των γενικών διευθυντών, διευθυντών και προϊσταμένων. Αποφασίστηκε μάλιστα οι υποψήφιοι να μπορούν να διατηρούν τη βαθμολογία τους για πέντε χρόνια έτσι ώστε να μη διενεργείται γραπτή εξέταση κάθε χρόνο, γεγονός που θα είχε ως συνέπεια το υψηλό κόστος της διαδικασίας.

Αμοιβές και αξιοκρατία
Στόχος της κυβέρνησης μετά την ανάδειξη της νέας ιεραρχίας μέσω του ΕΙΣΕΠ, που παγιώνει στην πράξη την αξιοκρατία, είναι να συνδεθούν οι αμοιβές όχι μόνο με τη θέση ευθύνης αλλά και με την παραγωγικότητα. Ετσι τα στελέχη του Δημοσίου θα επιφορτίζονται με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων η οποία θα προσμετρείται στην αμοιβή τους. Σε διαφορετική περίπτωση θα απομακρύνονται από τη θέση τους.
Παράλληλα θεσπίζονται νέα μέτρα για το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων.
Η σύνθεση των Πειθαρχικών Συμβουλίων αλλάζει καθώς δεν θα συμμετέχουν σε αυτά οι συνδικαλιστές.
Στόχος, να εκλείψει η κακώς νοούμενη «συναδελφική αλληλεγγύη» που αποτρέπει την παραδειγματική τιμωρία των επίορκων λειτουργών.
Τέλος, θα αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα η μη ανάρτηση των αποφάσεων στο «Διαύγεια».
Κλείνει με τον τρόπο αυτόν οριστικά ο δρόμος και για την ανέλιξη στην ιεραρχία επίορκων υπαλλήλων. Ως τώρα επιτρεπόταν σε στελέχη του Δημοσίου να ανέλθουν στην ιεραρχική πυραμίδα ακόμη και αν είχαν υποπέσει σε πειθαρχικά παραπτώματα. Με το νέο σύστημα απαγορεύεται να είναι υποψήφιος για οποιοδήποτε επίπεδο οργανικής μονάδας υπάλληλος στον οποίον έχει επιβληθεί τελεσίδικα οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή. Στην περίπτωση μάλιστα κατά την οποία η υπόθεσή του δεν έχει ακόμη εκδικαστεί, μπορεί να θέσει υποψηφιότητα αλλά η παραπομπή του προσμετρείται αρνητικά στη σχετική μοριοδότηση. Το ίδιο θα συμβαίνει και για τους «κοπανατζήδες» δημοσίους υπαλλήλους.
Πενταετής θητεία
Στην ενδυνάμωση της αξιοκρατίας και στην καθιέρωση διαφανών διαδικασιών συμβάλλει και το γεγονός ότι η θητεία των προϊσταμένων των υπηρεσιών του Δημοσίου (γενικοί διευθυντές, διευθυντές, προϊστάμενοι τμημάτων) γίνεται πενταετής. Οι γενικοί διευθυντές, με άλλα λόγια, που θα επιλεγούν το τρέχον έτος θα παραμείνουν στη θέση τους ως το 2016. Ετσι θα μπορούν να ασκούν τα καθήκοντά τους απερίσπαστοι και ανεξάρτητα από το ποιο κόμμα βρίσκεται στην εξουσία. Για τα ανώτατα στελέχη της δημοσιοϋπαλληλικής ιεραρχίας καθιερώνεται και η κινητικότητα καθώς έχουν τη δυνατότητα να διεκδικούν τις θέσεις των προϊσταμένων των γενικών διευθύνσεων σε όλο το εύρος του Δημοσίου, ανεξάρτητα από το σε ποια υπηρεσία υπηρετούν. Με απόφαση όμως του ΕΙΣΕΠ μπορούν ακόμη και να παυθούν από τη θέση τους για λόγους που έχουν σχέση με «πλημμελή άσκηση των υπηρεσιακών τους καθηκόντων, μη προσήκουσα συμπεριφορά προς τους πολίτεςκαι αδικαιολόγητη καθυστέρηση στη διεκπεραίωση των υποθέσεων».

Ι. Ραγκούσης: «Οι πελατειακές σχέσεις σκότωσαν το Δημόσιο»
Μιλώντας αποκλειστικά στο «Βήμα» για τις αλλαγές στην αξιολόγηση των στελεχών του Δημοσίου, ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούσης τόνισε ότι «αναζητώντας τις βαθύτερες αιτίες για τη διάλυση του Δημοσίου, την αποτελμάτωση της παραγωγικότητας των δημοσίων υπαλλήλων και την καθήλωση της αποτελεσματικότητας σε όλον τον δημόσιο τομέα, καταλήγει κανείς ανεπιφύλακτα στον καθοριστικό ρόλο της αναξιοκρατίας στις προαγωγές» . Στην ερώτηση τι εννοεί, ο υπουργός είναι ξεκάθαρος: «Με μία φράση, οι πελατειακές σχέσεις στις προαγωγές σκότωσαν το Δημόσιο. Διότι ενώ στις προσλήψεις είχαν καταβληθεί προσπάθειες για τον περιορισμό έστω των αυθαιρεσιών, οι προαγωγές παρέμειναν πάντα το λάφυρο του κομματικού νικητή».
Ο κ. Ραγκούσης δεν κρύβει τα λόγια του, μιλώντας για «χειραγώγηση 25.000 προϊσταμένων με ευνοιοκρατικά, πελατειακά κριτήρια, όχι μόνο κομματικά αλλά και προσωπικά,των υπουργών,που οδήγησε στη λαφυραγώγηση του Δημοσίου. Ηταν από τα μελανότερα σημεία,το βαθύ σκοτάδι, της Μεταπολίτευσης. Οι μισοί εν δυνάμει προϊστάμενοι,προσκείμενοι στον νικητή, δεν είχαν κανένα κίνητρο παραγωγικότητας, αφού η κομματική εύνοια ήταν εγγύηση προαγωγής. Οι άλλοι μισοί,οι μη προσκείμενοι,δεν είχαν επίσης κανένα κίνητρο, αφού γνώριζαν ότι δεν έχουν καμιά ελπίδα».
Σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερικών, «αυτό εκτέλεσε εν ψυχρώ κάθε κίνητρο παραγωγικότητας, ευσυνειδησίας, αποτελεσματικότητας».
Οπως τονίζει πάντως ο κ. Ραγκούσης, «από την εφαρμογή του Ν. 3839/2010 οι προαγωγές γίνονται με απόλυτα αντικειμενικά κριτήρια μοριοδότησης- χωρίς καμία δυνατότητα επιρροής του υπουργού». Υπερθεματίζει δε για τη διαφανή διαδικασία, αναφέροντας ότι «και με τη λειτουργία του ΕΙΣΕΠ,το οποίο αποτελείται από τέσσερα μέλη του ΑΣΕΠ και έναν εκπρόσωπο του Συνηγόρου του Πολίτη,οι επιλογές των προϊσταμένων θα γίνονται με διαφανή αξιοκρατικά κριτήρια- γραπτός διαγωνισμός και αδιάβλητη συνέντευξη από το ανεξάρτητο ΕΙΣΕΠ ». Ο υπουργός Εσωτερικών κάνει λόγο για νέο περιβάλλον στη σχέση κράτους- πολίτη. «Αυτό το νέο καθεστώς αξιοκρατίας», σημειώνει, «μαζί με τη χωρίς εξαιρέσεις αξιοκρατική διαδικασία προσλήψεων για κάθε θέση στο Δημόσιο που εγκαινίασε ο Ν. 3812, δημιούργησε ένα νέο περιβάλλον στη σχέση κράτους- πολίτη. Και ασφαλώς είναι αδιανόητη κάθε νησίδα αναξιοκρατίας σε οποιαδήποτε επιλογή». Δεν υπάρχει... μέτρια αξιοκρατία, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Ραγκούσης. «Αξιοκρατία ή υπάρχει παντού ή δεν υπάρχει.Γι΄ αυτό και μετά τη συνταγματική κατοχύρωση αξιοκρατικών προσλήψεων πρέπει να θωρακίσουμε συνταγματικά και τις αξιοκρατικές προαγωγές στο Δημόσιο.Να μην κινδυνεύσει ξανά η χώρα να πληρώνει τα σπασμένα της λαφυραγώγησης του Δημοσίου».
Οι προϊστάμενοι δεν χρωστάνε σε κανέναν, λέει ο κ. Ραγκούσης. «Σήμερα ανοίγει ο δρόμος για ένα νέο σώμα προϊσταμένων, αξιοκρατικά εκλεγμένων, που δεν χρωστάνε σε κανέναν τίποτε. Ενα σώμα προϊσταμένων που αποφασίζει σε συνθήκες απόλυτης διαφάνειας- μέσα από το σύστημα “Διαύγεια”, το οποίο εφαρμόζεται ανεξαίρετα», ενώ, όπως αποκαλύπτει, «είναι στις προθέσεις μας να καταστήσουμε κάθε παράβαση της υποχρέωσης ανάρτησης στη “Διαύγεια” πειθαρχικό αδίκημα».
Αυτές είναι οι βάσεις και για το νέο μισθολόγιο, όπως αναφέρει ο υπουργός Εσωτερικών. «Αξιοκρατικές προσλήψεις, αξιοκρατικές προαγωγές και το νέο αυστηρό και αξιόπιστο πειθαρχικό δίκαιοσυνιστούν τα θεμέλια πάνω στα οποία μπορούμε να οικοδομήσουμε και το νέο μισθολόγιο. Γιατί απαραίτητη προϋπόθεση για ένα μισθολόγιο που δίνει κίνητρα στην παραγωγικότητα και αμείβει την εργασία δίκαια και ισότιμα μπορεί να οικοδομηθεί μόνο τώρα που έχουν εξασφαλιστεί τα εχέγγυα μιας ακριβοδίκαιης αξιολόγησης. Η αντικειμενική αξιολόγηση ως θεμέλιο της εξέλιξης των δημοσίων υπαλλήλων μπορεί να αποτελέσει τον στερεό “φέροντα οργανισμό” του οικοδομήματος του μισθολογίου».
Στόχος του παραμένει το μακρόχρονο αίτημα των δημοσίων υπαλλήλων, η σύνδεση της αμοιβής και της εξέλιξης με την παραγωγικότητα. « Θέλουμε να κάνουμε επιτέλους πράξη την- επί χρόνια ζητούμενη αλλά ποτέ ως τώρα υλοποιούμενη- σύνδεση της εξέλιξης και της αμοιβής με την παραγωγικότητα, η οποία είναι εφικτή και αποδεκτή μόνο στη βάση μιας αδιάβλητης αξιολόγησης». Αυτή θα φέρει και μια νέα εποχή στο Δημόσιο. «Είναι σε θέση να εγκαινιάσει μια νέα εποχή στο Δημόσιο κινητικότητας και αποτελεσματικότητας. Να προσφέρει δηλαδή, για πρώτη φορά, τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του πολίτη και την ανάπτυξη της χώρας» καταλήγει ο υπουργός Εσωτερικών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟ ΒΗΜΑ