Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

"Σήμερα είναι η τελευταία μου μέρα στη Goldman Sachs..."




Διευθυντικό στέλεχος του χρηματοπιστωτικού κολοσσού Goldman Sachsστο Λονδίνο παραιτήθηκε, δημοσιεύοντας μία ανοιχτή επιστολή στην αμερικανική εφημερίδα New York Times στην οποία αποκαλεί τα στελέχη της εταιρείας «ηθικά χρεοκοπημένα» και τους πελάτες της «μαριονέτες».

Ο Γκρεγκ Σμιθ, διευθυντής του τμήματος χρηματιστηριακών παραγώγων στην Ευρώπη, υποστηρίζει ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Goldman Sachs Λόιντ Μπλάνκφεϊν και ο πρόεδρος Γκάρι Κον «έχασαν τον έλεγχο του πνεύματος της εταιρείας όσο είχαν την ευθύνη», προσθέτοντας ότι «η αποσύνθεση του ηθικού ιστού της εταιρείας συνιστά την πιο σοβαρή απειλή για τη μακροπρόθεσμη επιβίωσή της».

«Σήμερα είναι η τελευταία μου ημέρα στην Goldman Sachs. 'Επειτα από 12 χρόνια στην εταιρεία - πρώτα ως ασκούμενος το καλοκαίρι ενώ φοιτούσα στο Στάνφορντ, έπειτα στη Νέα Υόρκη για δέκα χρόνια και τώρα στο Λονδίνο - πιστεύω ότι έχω εργαστεί εδώ για μεγάλο διάστημα ώστε να καταλαβαίνω τη τροχιά της κουλτούρας, των ανθρώπων και της ταυτότητάς της. Και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι το περιβάλλον τώρα είναι περισσότερο τοξικό και καταστροφικό από ποτέ» γράφει ο Σμιθ.

Ο ίδιος υποστηρίζει στην επιστολή του ότι απόλυτος σκοπός της εταιρείας είναι η μεγιστοποίηση των κερδών της με οποιοδήποτε κόστος ακόμη και σε βάρος των πελατών, τους οποίους τα στελέχη αποκαλούσαν«μαριονέτες» στην εσωτερική τους ηλεκτρονική αλληλογραφία.

«Παρευρίσκομαι σε συσκέψεις για τις πωλήσεις παραγώγων και δεν αφιερώνουμε ούτε ένα λεπτό σχετικά με το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους πελάτες μας. Είναι αποκλειστικά για το πώς θα μπορέσουμε να βγάλουμε όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από αυτούς» λέει χαρακτηριστικά.

Έχοντας επιλεγεί ως ένας από τους δέκα ανθρώπους, σε μία εταιρεία30.000, που εμφανίζονται σε ένα βίντεο της τράπεζας το οποίο προβάλλεται σε πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, ο Σμιθ ήταν υπεύθυνος για την πρόσληψη και την παροχή συμβουλών σε νέα στελέχη, ενώ ήταν επικεφαλής του καλοκαιρινού προγράμματος πρακτικής άσκησης στις πωλήσεις στη Νέα Υόρκη.

«Κατάλαβα ότι είχε έρθει η ώρα να φύγω όταν συνειδητοποίησα ότι δεν μπορούσα να κοιτάξω πια στα μάτια τους φοιτητές και να τους πω πόσο σπουδαίο μέρος για να εργαστεί κανείς είναι αυτό» γράφει ο Σμιθ.

«Οι πελάτες μου διαθέτουν συνολικά στοιχεία ενεργητικού πάνω από ένα τρισ. δολάρια. Πάντα υπερηφανευόμουν επειδή συμβούλευα τους πελάτες μου να κάνουν ό, τι είναι σωστό για εκείνους, ακόμη και αν αυτό σημαίνει λιγότερα χρήματα για την εταιρεία. Αυτή η άποψη καθίσταται ιδιαίτερα αντιδημοφιλής στη Goldman Sachs. Ακόμη ένα σημάδι ότι είχε έρθει η ώρα να φύγω» προσθέτει.

Πώς έφθασε η εταιρεία σε αυτό το σημείο; Σύμφωνα με τον Σμιθ όλα είναι θέμα ηγεσίας: «Ηεταιρεία άλλαξε τον τρόπο που σκέφτεται για την ηγεσία. Η ηγεσία αφορούσε στις ιδέες, στο να δίνει το καλό παράδειγμα και να κάνει το σωστό. Σήμερα αν βγάλεις αρκετά χρήματα για την εταιρεία (και κατά την παρούσα περίοδο δεν είσαι ο δολοφόνος με το τσεκούρι) θα προαχθείς σε μία θέση με επιρροή».

Ο Σμιθ συνεχίζει κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου στη τράπεζα. «Με εκπλήσσει το πόσο λίγο καταλαβαίνουν αυτή τη βασική αλήθεια τα ανώτερα στελέχη: Αν οι πελάτες δεν σε εμπιστεύονται στο τέλος θα σταματήσουν να συνεργάζονται μαζί σου. Δεν έχει σημασία το πόσο έξυπνος είσαι» αναφέρει.

Και καταλήγει: «Ελπίζω αυτό να ξυπνήσει το διοικητικό συμβούλιο. Κάντε τον πελάτη το επίκεντρο των δραστηριοτήτων σας ξανά.Χωρίς πελάτες δεν θα βγάζετε χρήματα. Στην πραγματικότητα δεν θα υπάρχετε. Ξεφορτωθείτε τους ηθικά χρεοκοπημένους ανθρώπους, ανεξαρτήτως του πόσα χρήματα αποφέρουν στην εταιρεία. Υιοθετείστε και πάλι το σωστό πνεύμα, ώστε οι άνθρωποι να θέλουν να εργάζονται εδώ για τους σωστούς λόγους. Άνθρωποι που ενδιαφέρονται μόνο για το πώς θα βγάλουν χρήματα δεν θα μπορούν να στηρίξουν αυτή την εταιρεία - ή να έχουν την εμπιστοσύνη των πελατών - για πολύ ακόμη» καταλήγει ο Σμιθ.

H Goldman Sachs δεν έμεινε άπραγη στην πρόκληση του πρώην στελέχους της: εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία δηλώνει ότι διαφωνεί με τον Σμιθ. «Διαφωνούμε με τις απόψεις σας, οι οποίες θεωρούμε ότι δεν αντανακλούν το πώς εργαζόμαστε την επιχείρηση. Πιστεύουμε ότι είμαστε επιτυχημένοι μόνο εφόσον οι πελάτες μας είναι επιτυχημένοι» δήλωσε η τράπεζα.